gadis merah jambu membantu

Saturday, January 22, 2011

PERLU KER?????

pelik-pelik la remaja-remaja zaman sekarang ni kan. makin menjadi-jadi. tak tau la nak describe macam mana. nak kata tak tau malu pun ntah la. tapi mereka ni terlalu senang untuk cenderung atau bercakap tentang sesuatu yang agak bukan-bukan dan merepek. terlalu senang mengutarakan kata-kata yang agak tak tercapai akalmu. 


seolah-olah perkara macam tu tak membawa apa-apa makna pada diri dan maruah mereka. mana perginya harga diri dan maruah yang ada dalam diri mereka? dah hilang ke? dah tercicir ker? kenapa perlu jadi macam ni? tak malu ker? apa pandangan oang luar terhadap remaja kita? kenapa tak fikir sume kemungkinan ni? kenapa mesti cakap ikut hati dan perasaan? kenapa perlu memalukan diri sendiri? kenapa perlu menjatuhkan air muka sendiri? tak fikir ker yang orang sekeliling dia sedang mendescribe diri dia berdasarkan penyampaian dia? 


kita orang melayu kan. mana pergi adat ketimuran kita? mana pergi prinsip aku anak timur? mana pergi tu semua? negara kita dah merdeka. tapi kenapa pemikiran kita masih terjajah? kenapa biarkan pengaruh budaya luar menjajah hati kita? kenapa terlalu mudah mengaturkan kata-kata lucah merata tempat dan ketika? dah hilang ke rasa malu dalam diri masing-masing? 


cuba kita semua perhatikan, anak muda melayu dah tak kisah kalau bercakap pasal perkara-perkara lucah kan. merata tempat ada. tak kira secara lisan mahupun bertulis. kenapa mesti jadi macam ni? tolong la. jangan la jatuhkan maruah bangsa, kaum dan agama kita ni. nanti senang-senang je orang lain atau agama lain menganggap kita ni agama kotor. islam kan agama yang sangat indah. tapi kenapa kita tunjukkan tauladan yang sebegini?


macam mana kita nak buktikan pada dunia yang islam adalah agama suci murni, bersih mudah, indah kalau terus-terusan macam ni? 


ini cuma pendapat dan sedikit teguran untuk semua termasuk diri saya sendiri. harap kita sama-sama dapat perbetulkan akidah kita balik. agar dapat sama-sama perbetulkan kesilapan diri kita demi kesejahteraan semua.. cuma ingat 1 perkara iaitu, Allah itu maha berkuasa. Dia mampu melakukan apa sahaja yang dikehendakiNya. jika diturunkan bala pada kita. kita tak mampu untuk mengelaknya kecuali dengan pertolongan dariNya. kita cuma hambaNya. darinya kita datang dan kepadanya juga lah kita kembali.


sama-sama kita renungkan agar kita tak terus tersasar di jalanNya. saling membimbing la diantara satu sama lain, semoga berjaya di dunia dan diakhirat.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts